هوش استراژیک
کلاس ششم هوشمند دبستان ایوب نصیرزاده
آموزش کلاس ششم

هوش استراژیک

هوش استراتژیک ترکیب انواع دیگری از هوش برای ایجاد ارزش افزوده اطلاعات و دانش در راستای تصمیم گیری استراتژیک سازمانی است هوش استراتژیک اغلب در ارتش یا جهان دفاعی برای بزرگ جلوه دادن اطلاعات و دانش که می تواند در سطوح بالای تصمیم گیری مفید باشد استفاده می شود و اغلب از هوش تاکتیکی یا عملیاتی که بیان کننده سطح پایین تری از هوشمندی است قابل تفکیک می باشد در موفقیت کسب و کار هوش استراتژیک همان معنی را دارد که در ابزار هوشمند ارتش متعارف است اما نقش اصلی آن تأکید در چگونگی بهتر بودن موقعیت سازمانی برای کنترل آینده چالش ها و فرصت هایی است که موفقیت سازمان را افزایش می دهد.

هوش استراتژیک یکی از موارد بهینه سازی تصمیم گیری رهبران ارشد است در خلال هم افزایی مدیریت دانش هوش رقابتی و هوش تجاری از هوش استراتژیک به عنوان یکی از تعیین کنندگان کلیدی تصمیم گیری موفق یاد می شود.

پاسخ کلیدی در برابر این پرسش که چرا گذر سازمانی مهم است در افزایش هوش سازمانی می باشد هوش سازمانی اجتماع سودآوریهای ارزش افزوده از محل اموال غیر منقول سازمانی است ( دانش استخدام شدگان،مدیران، ذینفعان، و مشتریان) برای افزایش IQ سازمان، در ابتدا باید یک سلسله مراتب از اجزایی که برای هوشمندی سازمان توزیع شده اند بسازیم.

داده، به عناصر تشخیص داده شده مربوط می شود. هرگاه داده به طریقی دارای شکل و الگو شود به اطلاعات تبدیل می شود اطلاعات به همراه بینش و تجربه به دانش تبدیل می شود دانش در حوزه های تخصصی به خبرگی می انجامد لغت خبرگی نیز پس از کسب سالها تجربه و فراگیری نکات به خرد تبدیل می شود. دانش و تجربه در کنار هم به ویژه در تنظیمات سازمانی موجب توسعه هوش می شوند.

هوش سازمانی داراری پنج لایه است هوش مصنوئی، مدیریت دانش، هوش تجاری، هوش رقابتی، هوش استراتژیک. حال باید دید که چگونه هر کدام از این طبقه بندی هوشمند با دیگری در ارتباط است. داخلی ترین لایه مربوط به هوش مصنوعی است این موضوع به سیستم های هوشمند توسعه یافته برای پشتیبانی و در برخی مواقع تصمیم گیرنده مربوط می شوند هوش مصنوعی چگونگی ساخت قدرت کامپیوتری هوشمند برای پشتیبانی از قدرت مغز انسان را یادآور می شود همچنین به چگونگی یادگیری فکر کردن، توضیح دادن و سایر فرآیندهای وابسته نیز نگاهی دارد.مدیریت دانش لایه بعدی از پیاز هوشمند می باشد مدیریت دانش با این موارد که چگونه یک سازمان می تواند دانش خود را برای نوآوری قدرتمند کند، نگهداری دانش باریسک بحرانی، ایجاد همراهی، تعلق و بهبود بهره وری نیروی کار سرو کار دارد. در کنار دانش یک سازمان باید به طور موثر با اطلاعات سرو کار داشته باشد. در لایه بعدی هوش تجاری در واقع با مدیریت کارایی یکپارچه شده cpm در راستای بهبود تصمیم گیری سازمانی سرو کار دارد. هوش رقابتی لایه بعدی است که از اطلاعات و دانش داخلی و خارجی برای توسعه برنامه سیستماتیک جهت مدیریت تحلیل و اجرای این اطلاعات و دانش در جهت بهبود تصمیم گیری سازمانی استفاده می کند. در نهایت تجمع تمام این لایه های هوشمند مختلف تشکیل هوش استراتژیک می دهد که برای تصمیم استراتژیک بهتر به کار می رود.

هوش استراتژیک در ابتدا با اجرای مفاهیم مدیریت دانش، هوش رقابتی و هوش تجاری باعث می گردد تا ریسک استراتژیک باید به طور قابل توجهی کاهش یابد. هوش رقابتی به ارزیابی رقابت و شرایط بازار کمک خواهد کرد مدیریت دانش می تواند به قدرت نفوذ دانش در داخل و خارج سازمان کمک کرده و باعث دستیابی به مشتریان و ذینفعان شود هوش تجاری می تواند به اجرای تکنیکهای انبار داده و کاوش داده برای عدم الگوهای مخفی بدون پوشش و روابط در حجم زیادی از داده ها تمرکز داخلی داشته باشد راهکارهای مدیریت دانش هوش رقابتی و هوش تجاری می توانند به تصمیم گیرندگان برای بدست آوردن بینش راجع به محیط بیرون کسب و کار ایجاد کنند .

حوزه دوم که هوش استراتژیک می تواند به تصمیم گیرندگان کمک کند تصمیمات آگاهانه بهتر با سرعت و اعتماد بیشتر است. یک تصمیم آگاهانه از هوش تجاری مدیریت دانش و نتایج هوش رقابتی بدست می آید. مدیریت دانش نیز با هوش استراتژیک مشارکت دارد این اشتراک مساعی به دورش فرا گرفته شده و بهترین الگوها اجازه شکل دهی یک تصمیم هیات رئیسه را می دهند. استراتژی مدیریت دانش و طرح پیاده سازی با اندازه گیری خروجی مربوطه می تواند دانش مورد نیاز برای بالا بردن اهداف استراتژیک سازمان فراهم کند مدیریت دانش یک کلید تعیین کننده از هوش استراتژیک است و در نهایت می تواند به سازمانها برای گرفتن تصمیمات سریع و بهتر یاری رساند. به نقل از کتاب راب کراس قدرت نهفته شبکه های اجتماعی شبکه هایی از ارتباطات غیر رسمی تاثیر بحرانی روی کار و نوآوری دارند تحقیقات نشان می دهد که اتصال نامناسب در شبکه هایی با مدیریت خوب در سازمانها می توانند تأثیر شگرفی بر کارایی فراگیری و نوآوری داشته باشند.

                          با آرزوی موفقیت

محمد حسین حسن زاده

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: سه شنبه 1 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط محمد حسین حسن زاده
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه

امکانات جانبی
ورود اعضا:

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 8
بازدید دیروز : 66
بازدید هفته : 136
بازدید ماه : 135
بازدید کل : 9361
تعداد مطالب : 207
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1